سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ تبارک و تعالی ـ با غیرت است و هر باغیرتی را دوست دارد و به سبب غیرتش بود که همه کارهای زشت را، چه نهان و چه آشکار، حرام کرده است. [امام صادق علیه السلام] 
»» راسل پیرامون زبان مینویسد،یک زبان ایده آل وکامل باید روشن و واضح

 


برتراند راسل



این جناب برتراند راسل عجب فیلسوف اریستوکرات و اشرافزاده ای است که بدلیل انتقاد از شرکت دولت انگلیس درجنگ جهانی اول به 6 ماه حبس و بخاطر اشغال ویتنام وافشاگری جنایت جنگی آمریکا درآنجا ،ازدانشگاههای ایالت نامتحد اخراج میشود، تااینکه سرانجام کمیته اعطای جایزه نوبل درسال 1950 اورا بخاطر کتاب مشهورش (ازدواج و اخلاق) برنده جایزه نوبل ادبیات اعلان می نماید. گرچه راسل ازدریافت آن جایزه امتناع ورزید، ولی او غیر از : برگسن، سارتر و کامو ،ازجمله فیلسوفان قرن بیستم بود که جایزه ادبی دریافت کرد.

راسل گرچه عمل ازدواج را باقیمانده آداب و رسوم خرافاتی وارتجاعی مسیحیت نامید ومبلغ روابط عشق آزاد وزناشویی شد،ولی خود چهاربار ازدواج نمود؛ نخستسن بار در 17 سالگی و آخرین بار در 80 سالگی.او میگفت: زنها، گرمی مورد نیاز را به آخرین و پرت افتاده ترین کنج زندگی و هستی مردها می آورند.

راسل،استاد ریاضی دان،مشهورترین فیلسوف انگلیس درقرن 20 نیز بود.به نقل از بعضی از مورخین، هیچ فیلسوف قرن بیستم به اوج مشهوریت اونرسید. راسل فلسفه را وسیله ای برای اعتراض اجتمایی و سیاسی ودفاع از شرف و حیثیت رنجبران وصلح نامید.اوکتاب زندگی نامه خودراباجمله زیر شروع میکند : سه شوق ساده ولی عظیم به زندگی ام گرمی دادند؛ همدردی غیرقابل تحمل با رنج های بشر، علاقه وکنجکاوی برای شناخت فلسفی، و تشنگی ونیاز به عشق و محبت. او تاکید میکند که شوق عشق،انسان راازتنهایی نجات میدهد، عشقی که همیشه شعله امید شاعران و مقدسین را برافروخته است، وعشق به شناخت یعنی کوشش برای جهانی انسانی و صلحجویانه.راسل فلسفه خودرا اتم گرایی منطقی نامید که باکمک نظریه اتم و جزء گرایی،قصد تفسیر ودرک جهان را دارد.به نظر او میتوان کل جهان پیچیده را بصورت اتم، تجزیه وتفسیرکرده وواقعیات راتاکوچکترین اجزاء آن شناخت ونام گذاشت.راسل یکی از مشهورترین فیلسوفان جزء گرا و تجزیه و تحلیل است.

درباره سیر فلسفه باید گفت که سرانجام بعداز حدود 2500 سال،فلسفه غرب بجای اینکه از بهشت زمینی و این جهانی سردرآورد،به جهان محض ریاضیات وعلم منطق رسید.راسل میگفت برای درک بحث های فلسفی،مانیاز به یک زبان ایده آل و منطقی داریم تاواقعیات را تاکوچکترین عنصر اش بشناسد و بنامد.هدف فلسفه باید تجزیه و تحلیل منطقی مسائل و سنتز منطقی مجدد آنها باشد.او میگفت راه شناخت فلسفی باید از رودخانه ریاضیات و علم منطق بگذرد.تحقیقات ریاضی سبب شد که او مستقیما وارد موضوع علم منطق گردد.

برتراند راسل درسال 1872 درانگلستان بدنیا آمد ودرسال 1970 درسن 98 سالگی درآنجا درگذشت.اوازخانواده ای لرد و اشراف لیبرال برخاسته بود.راسل پایه گذار منطق مدرن ریاضی است که درآغاز قرن 20 بخش مهمی ازتاریخ ریاضیات وفلسفه را بخود اختصاص داده بود.اودر کتاب اتوبیوگرافی اش مینویسد که مهمترین واقعه زندگی اش،آشنایی با آثار آویکله ، ریاضی دان یونان باستان،در 11 سالگی بود.راسل خودرا تحت تاثیر فلسفه لایبنیتز و فرجه نیز میدانست. او بعدها گاهی درزندگی چنان بی پول و مفلس شد که نمیتوانست حتا بلیت اتوبوس شهری را بخرد وهرگاه که سرمایه ای بهم میزد،به سازمانهای سیاسی منتقد و انسانهای نیازمند کمک مالی مینمود.راسل برای شرکت درتصمیم گیری های سیاسی،چندبار کاندید برای انتخابات مجلس شد ولی تودههای ناسیونالیست و سنتی انگلیس ازانتخاب اوسرباز زدند.اوبه کشورهای مختلف دوران جنگ سرد مانند: چین،شوروی،ژاپن و آمریکا سفر کرد وبا افراد مشهوری مانند : انیشتین، چوئن لای، خروشچف، نهرو و کندی شخصا آشنا گردید.

مورخین چپ تاریخ علم، درباره او مینویسند ، راسل نماینده یک نظریه شناخت شکاکانه،تجزیه گرایی منطقی پوزیویتیستی و متفکر لیبرال بورژوا ،با ایدههای انساندوستانه آبستراکت بود که ایدههای صلحجویانه و سوسیالیستی سازشکارانه را تبلیغ مینمود و مخالف با بمب اتم، جانبدار خلع سلاح و دشمن سرسخت جنایت جنگی آمریکا در ویتنام بود.او پایه گذار فلسفه آنالیزی منطقی است که امروزه درکشورهای انگلیسی زبان در دانشگاهها تدریس میشود.

راسل پیرامون زبان مینویسد،یک زبان ایده آل وکامل باید روشن و واضح باشد، دستورزبان راباید باکمک علم منطق از نوساخت تا ساختار جهان را دقیقتر منعکس کند،با کمک یک زبان ریاضی، سمبلیک و هنری باید از سوء تفاهم و چندمعنی بودن و تضاد منطقی زبان عامیانه و محاوره ای جلوگیری کرد.اوکوشید تافلسفه را به علم منطق، دستور زبان و جمله بندی زبانی،تجزیه کند. به نظر راسل دو نوع شناخت وجود دارد؛ شناخت با واسطه که با کمک شرح و توصیف زبان است و شناخت مستقیم که به دلیل آشنایی شخصی و تجربی صورت میگیرد.او مینویسد باید دریک جمله هرکدام از اجزاء آنرا دقیقا شناخت و فهمید. بعضی از محافل آمریکایی بعد از اخراج اوازدانشگاه، پاره ای از آثارش را نیز به اتهام تبلیغ : هوسبازی،نفس گرایی، بی عفتی و عفریته پرستی! ممنوع کردند.

یکی ازشاگردان راسل، ویتگن اشتاین،فیلسوف مشهوردیگر قرن بیستم است.اونیز ازجمله متفکرینی است که در محفل فلسفی شهر وین درفاصله سالهای 1920-1930 به جمع متفکرین پوزیویتیسم منطقی یا امپریسم منطقی پیوست.راسل درباره خاطرات تحصیلی جوانی اش مینویسد، ریاضیات محلی است برای آرامش روان که انسان رااز تنهایی و افسرده گی نجات میدهد، چون انسان در حین اشتغال به ریاضیات ، احساساتش را باید کناربگذارد.

او میگفت ارزش فلسفه درآن است که همیشه نامشخص وشکاک بماند چون آن،علم منطق نیست ،کسیکه میخواهد فیلسوف شود باید ترس از مزخرفات و پرسشهای پوچ نداشته باشد، در این جهان شناختی یافت نمیشود که آدم عقلگرایی به آن شک نکند. راسل تاآخرعمر شکاک ماند چون فکر میکرد حتا حقیقت واقعیات ملموس را نیز نمی توان دریافت.صاحبنظران دلیل شکاکی اورااعتقاد نداشتن وی یه نظریات متافیزیکی میدانند،چون او ایمانی به مقوله های متافیزیکی مانند: خدا، آزادی ،روح ابدی و غیره نداشت.راسل میگفت گرچه جوابهای متافیزیکی قانع کننده نیستند، با این وجود باید به طرح پرسش های متافیزیکی پرداخت، چون اگر ما فقط به شناخت منطقی راضی شویم و به آن تکیه کنیم، فلسفه پویایی خودرا از دست داده و می میرد.اهل نظر دلیل آته ایست شدن راسل را بدین سبب میدانند که اوبرای جواب موضوعات متافیزیکی دلایل علمی می جوید که قابل کشف نیستند. او میگفت فلسفه، استفاده عملی و روزمره ندارد وتنها هدف آن شناخت خود و جهان است.مادرقرنی تیره و خطرناک بسر میبریم و این ترسها موجب جستجوی شناخت و دانایی انسان میشوند. اوازاخطاردهندگان قرن گذشته بشریت بود و میگفت ضروری ترین وسیله ای که انسان برای سعادت نیازدارد، شعور و تفاهم است.

از جمله آثار راسل: اصول منطقی ریاضیات- تاریخ فلسفه درغرب-ازدواج و اخلاق- متفکرین فلسف غربی- فلسفه ماده- الفبای نطریه نسبیت- تسخیر خوشبختی- آزادی و سازمان گرایی- و اتوبیوگرافی اش هستند. او بخاطر کتاب ( ازدواج و اخلاق ) جایزه نوبل رااز آن خودساخت.این کتاب او مبلغ روابط عشقی و زناشویی آزاد شد.کتاب (تاریخ فلسفه غرب) یکی از پرفروش ترین کتابهای قرن 20 بود. اومقالاتی نیز درباره سوسیال دمکراسی آلمان- آنارشیسم- و بلشویسم نوشت. و آثاری پیرامون انتقاد از مسیحیت و ادیان سازمان یافته منتشر کرد.فعالیت قلمی او مسیری از : تاریخ فلسفه، تئوری شناخت، و درسهای اخلاقی، را سپری کرد. اودرکتاب (اتوبیوگرافی)،عشق خود به : فلسفه،شناخت و انسان را علنا اعلان نمود.راسل، ریاضی دانی بود که فیلسوف شد و سرانجام با عنوان فعال اجتمایی به تاریخ مبارزه اصلاحگرایانه پیوست.

ازجمله فعالیتهای عملی او : دفاع از آزادی و حقوق زنان، تبلیغ ایدههای سوسیالیستی، دفاع از سربازان فراری دو جنگ جهانی، مخالفت با قرارداد غیرعادلانه ورسای، مبارزه علیه جنایتهای استالین، مبارزه با ضدکمونیست بودن بورژوازی سودجو، مبارزه علیه سوء استفاده از مالکیت خصوصی، و مبارزه علیه فاشیسم و هیتلر ، می باشند. ازجمله تقاضاهای اخلاقی او: تبلیغ عشق بجای تنفر، همکاری بجای رقابت، و صلح بجای جنگ، بودند.

<>//



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( دوشنبه 90/11/24 :: ساعت 12:0 صبح )

»» رنج بی حاصل



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( یکشنبه 90/11/23 :: ساعت 11:44 عصر )

»» دوباره نسیم ...

 به نام خدا 

باز همه ، پنجره ها بسته شد
باد خُنُک از همه کس خسته شد

بویِ بهشت از سر عُشاق رفت 
عشق زسرمستی وآفاق رفت

شَّرُ و ریا در دل مردم نشست  
رنگِ خدا از دلشان رخت بست

هَر دم از این مردمِ مردم فریب
ناله ای آید زِ سَرِ دُوز و رِیب

گاه ، به پندارِ خدا راهی اَند
یک دفعه، دنبالِ خود آگاهی اَند

هر چه سفیدَ ست ، سیاه می کنند
از سر تکلیف ، ریا می کنند

این همه کارِ دغلُ و قلبِ حق
پایه سستُ و کجشان ،کرده لق

گر چه به زَعمِ خود از عالَم سَرند
وای بر آن روز که باشد ، سَرند

ریز و درشت همه پیدا شود
دیده ی منصور چه بینا شود                

باز شود ،پنجره ها ، بازِ باز
بادِ خُنُک ،می شود آغاز،باز


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( دوشنبه 90/11/17 :: ساعت 11:29 عصر )

»» دایره




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( یکشنبه 90/10/11 :: ساعت 11:2 عصر )

»» جملات زیبا...

 

     نفرین به اون کسایی که روی دلا پا می ذارن تا که می بینن عاشقی میرن و تنهات می ذارن نفرین به آدمایی که تو سینه ها دل ندارن عاشق عاشق کشین ، رحم و مروت ندارن
 

می دونی زیباترین خط منحنی دنیا چیه ؟ لبخندی که بی اراده رو لبهای یک عاشق نقش می بنده تا در نهایت سکوت فریاد بزنه : دوستت دارم


خواب ناز بودم شبی.... دیدیم کسی در میزند.... در را گشودم روی او ...دیدم غم است در می زند... ای دوستان بی وفا...از غم بیاموزید وفا..غم با آن همه بیگانگی..... هر شب به من سر می زند


هزار دستگاه ریو، صد دستگاه آپارتمان، هزار سکه طلا و میلیاردها ریال اسکناس دو هزارتومانی فدای یه تار موی گلی مثل تو 



هرگاه دلت هوایم را کرد، به آسمان بنگر و ستارگان را ببین که همچون دل من در هوایت می تپند



خوشبختی مثل یه پروانه است . وقتی دنبالش می‌دوی پرواز می‌کنه اما وقتی وایسی میاد رو سرت میشینه


من همه ی قصه هام قصه ی توست اگه غمگینه اونم از غصه ی توست 

سهم من از دوری تو چیزی جز دلتنگی به اندازه دریاها ،نگاهی تاریک همچون شب های بدون مهتاب و لحظه هایی که ثانیه به ثانیه میگذرند نیست .پس ای دوست بشنو صدای دلتنگی مرا

تو بارانی من باران پرستم تودریایی من امواج تو هستم اگرروزی بپرسی باز گویم: تو من هستی و من نقش تو هستم

طبق قانون بقای شادی هیچ شادی از بین نمیره؛ بلکه فقط از دلی به دلی دیگه جابه جا می‌ 

اگرکسی واقعا کسی رو دوست داشته باشد بیشتر از اینکه بهت بگه دوست دارم میگه مواظب خودت باش...پس مواظب خودت باش

برگرفته از نوشته های دوستان  سلیمانی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( یکشنبه 90/8/22 :: ساعت 1:8 صبح )

»» سلام



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( یکشنبه 90/4/19 :: ساعت 11:38 صبح )

»» سلام

ولادت فاطمه زهرا
مبارک

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( پنج شنبه 90/3/5 :: ساعت 10:19 عصر )

»» ترک عادت

 

امام حسن عسکرى(علیه السلام) مى فرماید:رَدُّ الْمَعْتادِ عَنْ عادَتِهِ کاَلْمُعْجِزْ (1)

 

ترک دادن اعتیادهاى غلط افراد، همانند معجزه است!

شرح کوتاه : عادت یکى از مواهب بزرگ الهى است، زیرا کارهاى مشکل را براى انسان آسان مى کند و بسیارى از کارهاى پیچیده و ضرورى زندگى (مانند سخن گفتن، راه رفتن و امثال آنها) را به طور خود کار در مى آورد.
ولى همین عادت، اگر در کارهاى غلط مورد سوء استفاده واقع شود، شکل اعتیاد خطرناکى را به خود مى گیرد که ترک آن غالباً مشکل است; تا آن جا که حضرت امام عسکرى(علیه السلام) آن را در سر حد یک معجزه قرار داده است. بنابراین، باید کوشید، پیش از آن که اعمال زشت به صورت عادت در آید، آن را ترک گفت.

 

1. بحارالانوار، جلد 17، صفحه 217.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( چهارشنبه 90/2/14 :: ساعت 12:31 صبح )

»» قران ونماز نیت وتلقین

سوره یس

بسم الله الرحمن الرحیم

یس (1) وَالْقُرْآنِ الْحَکِیمِ (2) إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ (3) عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ (4) تَنزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ (5) لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ (6) لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَکْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ (7) إِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِیَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ (8) وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ (9) وَسَوَاء عَلَیْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ (10) إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَخَشِیَ الرَّحْمَن بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ کَرِیمٍ (11) إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ (12) وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْیَةِ إِذْ جَاءهَا الْمُرْسَلُونَ (13) إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوا إِنَّا إِلَیْکُم مُّرْسَلُونَ (14) قَالُوا مَا أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَا أَنزَلَ الرَّحْمن مِن شَیْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ تَکْذِبُونَ (15) قَالُوا رَبُّنَا یَعْلَمُ إِنَّا إِلَیْکُمْ لَمُرْسَلُونَ (16) وَمَا عَلَیْنَا إِلاَّ الْبَلاَغُ الْمُبِینُ (17) قَالُوا إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَئِن لَّمْ تَنتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِیمٌ (18) قَالُوا طَائِرُکُمْ مَعَکُمْ أَئِن ذُکِّرْتُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ (19) وَجَاء مِنْ أَقْصَى الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَى قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ (20) اتَّبِعُوا مَن لاَّ یَسْأَلُکُمْ أَجْرًا وَهُم مُّهْتَدُونَ (21) وَمَا لِی لاَ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (22) أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن یُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا وَلاَ یُنقِذُونِ (23) إِنِّی إِذًا لَّفِی ضَلاَلٍ مُّبِینٍ (24) إِنِّی آمَنتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ (25) قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ (26) بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ (27) وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى قَوْمِهِ مِن بَعْدِهِ مِنْ جُندٍ مِّنَ السَّمَاء وَمَا کُنَّا مُنزِلِینَ (28) إِن کَانَتْ إِلاَّ صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ خَامِدُونَ (29) یَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُون (30) أَلَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُم مِّنْ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لاَ یَرْجِعُونَ (31) وَإِن کُلٌّ لَّمَّا جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ (32) وَآیَةٌ لَّهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَةُ أَحْیَیْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ (33) وَجَعَلْنَا فِیهَا جَنَّاتٍ مِن نَّخِیلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِیهَا مِنْ الْعُیُونِ (34) لِیَأْکُلُوا مِن ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ أَفَلَا یَشْکُرُونَ (35) سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ (36) وَآیَةٌ لَّهُمْ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُم مُّظْلِمُونَ (37) وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ (38) وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ (39) لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ (40) وَآیَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ (41) وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا یَرْکَبُونَ (42) وَإِن نَّشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِیخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ یُنقَذُونَ (43) إِلَّا رَحْمَةً مِّنَّا وَمَتَاعًا إِلَى حِینٍ (44) وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (45) وَمَا تَأْتِیهِم مِّنْ آیَةٍ مِّنْ آیَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا کَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِینَ (46) وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمْ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یَشَاء اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (47) وَیَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ (48) مَا یَنظُرُونَ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ یَخِصِّمُونَ (49) فَلَا یَسْتَطِیعُونَ تَوْصِیَةً وَلَا إِلَى أَهْلِهِمْ یَرْجِعُونَ (50) وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ (51) قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ (52) إِن کَانَتْ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ (53) فَالْیَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (54) إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْیَوْمَ فِی شُغُلٍ فَاکِهُونَ (55) هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِی ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِکِ مُتَّکِؤُونَ (56) لَهُمْ فِیهَا فَاکِهَةٌ وَلَهُم مَّا یَدَّعُونَ (57) سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِیمٍ (58) وَامْتَازُوا الْیَوْمَ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ (59) أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ (60) وَأَنْ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ (61) وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنکُمْ جِبِلًّا کَثِیرًا أَفَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُونَ (62) هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ (63) اصْلَوْهَا الْیَوْمَ بِمَا کُنتُمْ تَکْفُرُونَ (64) الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ (65) وَلَوْ نَشَاء لَطَمَسْنَا عَلَى أَعْیُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّرَاطَ فَأَنَّى یُبْصِرُونَ (66) وَلَوْ نَشَاء لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَى مَکَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِیًّا وَلَا یَرْجِعُونَ (67) وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ (68) وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا یَنبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُّبِینٌ (69) لِیُنذِرَ مَن کَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْکَافِرِینَ (70) أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَیْدِینَا أَنْعَامًا فَهُمْ لَهَا مَالِکُونَ (71) وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَکُوبُهُمْ وَمِنْهَا یَأْکُلُونَ (72) وَلَهُمْ فِیهَا مَنَافِعُ وَمَشَارِبُ أَفَلَا یَشْکُرُونَ (73) وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ یُنصَرُونَ (74) لَا یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَهُمْ وَهُمْ لَهُمْ جُندٌ مُّحْضَرُونَ (75) فَلَا یَحْزُنکَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ (76) أَوَلَمْ یَرَ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُّبِینٌ (77) وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ (78) قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ (79) الَّذِی جَعَلَ لَکُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ (80) أَوَلَیْسَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِیمُ (81) إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ (82) فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (83  (

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( سه شنبه 89/10/7 :: ساعت 12:25 صبح )

»» راه های کاهش افت تحصیلی در منطقه باغبهادران بخش اول

افت‌ تحصیلی و راه‌های کاهش آن

تعریف افت‌ تحصیلی

کاربرد‌ اصطلاح افت ‌تحصیلی یا اتلاف د‌ر آموزش و پرورش، از زبان اقتصاد‌د‌انان گرفته شد‌ه و آموزش و پرورش را به صنعتی تشبیه می‌کند‌ که بخشی از سرمایه و مواد‌ اولیه را که باید‌ به محصول نهایی تبد‌یل می‌شد‌، تلف کرد‌ه و نتیجه مطلوب و مورد‌ انتظار را به بار نیاورد‌ه است. البته کاربرد‌ اصطلاح قصور و واماند‌گی د‌ر تحصیل مطلوب‌تر است.

وقتی صحبت از افت‌ تحصیلی می‌شود‌، منظور تکرار پایه تحصیلی د‌ر یک د‌وره و ترک تحصیل پیش از پایان د‌وره است. به عبارت د‌یگر افت‌ تحصیلی شامل جنبه‌های مختلف شکست تحصیلی، چون غیبت مطلق از مد‌رسه، ترک تحصیل قبل از موعد‌ مقرر، تکرار پایه تحصیلی، نسبت میان سنوات تحصیلی د‌انش‌آموز و سال‌های مقرر آموزش و کیفیت نازل تحصیلات می‌شود‌. منظور از افت‌ تحصیلی کاهش عملکرد‌ تحصیلی و د‌رسی د‌انش‌آموز از سطح رضایت‌بخش به سطح نامطلوب است.

افت‌ تحصیلی یعنی د‌انش‌آموز د‌ر هنگام تحصیل بعد‌ از یک د‌وره موفقیت تحصیلی یا متوسط، به‌تد‌ریج ظرفیت یاد‌گیری او کاهش یافته و یا تکرار پایه تحصیلی د‌اشته باشد‌. به‌طورکلی نمرات او نسبت به ماه قبل یا سال‌های قبل سیر نزولی محسوس از خود‌ نشان می‌د‌هد‌. به عنوان مثال درآموزش وپرورش منطقه ما(باغبادران)به علت افزایش درصدقبولی ودرصدرقرارگرفتن مدرسه وبالطبع درصدرقرارگرفتن منطقه مشکلات را دو چندان کرده است.

افت‌ تحصیلی به‌عنوان شاخص اتلاف آموزشی، از نظر مفهوم عام به هر گونه ضعف د‌ر سواد‌آموزی و یا وجود‌ بیسواد‌ی گفته می‌شود‌. اما از نظر مفهوم خاص عبارت از محقق نشد‌ن انتظارات آموزشی و شکست د‌ر اهد‌اف آموزشی است و نا بسامانی د‌ر فرآیند‌ یاد‌د‌هی - یاد‌گیری را د‌ر برمی‌گیرد‌.

ناکامی‌های تحصیلی به شکل گریز از مد‌رسه، تجد‌ید‌ی، مرد‌ود‌ی و ترک تحصیلی به منصه‌ ظهور می‌رسد‌.

تاریخچه افت‌ تحصیلی

افت‌ تحصیلی از د‌یر باز مورد‌ نظر سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان آموزشی، مسؤولان آموزشی و خانواد‌ه‌ها بود‌ه و همگی از خسارات ناشی از افت تحصیلی د‌انش‌آموزان د‌ر جنبه‌های ماد‌ی و انسانی آن آگاهی د‌اشته‌اند‌.

به نظر می‌رسد‌ افت‌ تحصیلی به مفهوم عام آن از گذشته د‌ور، حتی د‌وران باستان و از صد‌ر اسلام د‌ر ایران و جهان وجود‌ د‌اشته است اما افت‌ تحصیلی به معنای خاص آن یعنی ناکامی ‌د‌ر تحقق انتظارات آموزشی و شکست د‌ر موفقیت‌های تحصیلی (آموزشی) د‌ر صد‌ساله اخیر د‌ر ایران و د‌ر چند‌ قرن اخیر د‌ر کشورهای د‌یگر جهان، به‌وجود‌ آمد‌ه است.

تاریخچه یاشروع افت تحصیلی درمنطقه باغبادران:

ازسال شاید71کارشناسان مقاطع ابتدایی،وراهنمایی آن شدندکه نوعی جهش درسطح استان داشته باشند سخت گیری های غیرکارشناسانه باعث رکود ونتیجه حاصله شد این نتیجه خود یکی از دلایل افت تحصیلی شد

مبانی روانشناختی افت‌ تحصیلی:

1- شرایط اجتماعی و اقتصاد‌ی: کود‌کانی که والد‌ین آنها از قد‌رت اقتصاد‌ی- اجتماعی پایین‌تری برخورد‌ارند‌ و خانواد‌ه‌های آنها با محرومیت‌های اقتصاد‌ی مواجه می‌باشند‌، افت‌ تحصیلی بیشتری د‌ارند‌. همچنین د‌ر هر جامعه‌ای که د‌یکتاتوری، وحشت و ناامنی حاکم باشد‌، کود‌کان د‌چار افت‌ تحصیلی می‌شوند‌.

2- شرایط آموزشی و امکانات مطلوب تحصیلی: د‌ر صورتی که از حواس مختلف انسان برای یاد‌گیری استفاد‌ه شود‌، مسلماً یاد‌گیری راحت‌تر و عمیق‌تر صورت می‌گیرد‌ و شرایط و امکانات آموزشی به تحقق این امر کمک شایانی می‌کند‌. عد‌م امکانات مطلوب تحصیلی و شرایط آموزشی معمولا عواملی هستند‌ که د‌ر ایجاد‌ افت‌ تحصیلی د‌خیل می‌باشند‌. امکاناتی از قبیل مد‌رسه، کلاس، کتاب‌های د‌رسی مناسب و بهره‌مند‌ی از معلمان باسواد‌ و کارآمد‌، همه از عواملی‌اند‌ که از پید‌ایش افت‌ تحصیلی پیشگیری می‌کنند‌.

3- شرایط فیزیولوژیک یاد‌گیرند‌ه: معمولاً شرایط فیزیولوژیک د‌انش‌آموزان د‌ر مد‌ارس ما مورد‌ غفلت قرار می‌گیرند‌، بعضی‌ها د‌چار ضعف شنوایی هستند‌ (حد‌ود‌ 2 د‌رصد‌ سخت شنواهستند‌). بعضی ضعف بینایی د‌ارند‌. مسئله د‌یگر گرسنگی کود‌کان است. تحقیقات نشان د‌اد‌ه است د‌انش‌آموزانی که از تغذیه مناسب برخورد‌ارند‌، کمتر د‌چار افت‌ تحصیلی می‌شوند‌.

4- شرایط روانی - حرکتی: مانند‌ د‌انش‌آموزانی که مبتلا به صرع می‌باشند‌ (حد‌ود‌ 2 د‌رصد‌ د‌انش‌آموزان مد‌ارس ما صرع د‌ارند‌.) یا د‌انش‌آموزانی که د‌چار لکنت زبان هستند‌، از آنجا که نمی‌توانند‌ افکار خود‌ را بازگو کنند‌، د‌ائماً د‌ر فشار روانی، اضطراب و تنش به سر می‌برند‌. گروه د‌یگر د‌انش‌آموزانی هستند‌ که به فلج مغزی د‌چار هستند‌. این قبیل کود‌کان لزوماً عقب‌ماند‌ه نیستند‌ بلکه برخی از آنها تیزهوش نیز هستند‌ و افت‌ تحصیلی آنها به این د‌لیل است که فاقد‌ حرکت هستند‌.

5- سازش‌نایافتگی رفتاری: کود‌کانی که به ناسازگاری عاطفی مبتلا هستند‌، از نظر رفتاری با محیط سازش ند‌ارند‌ و از یک تعامل بین فرد‌ی به نحو مطلوب برخورد‌ار نیستند‌. 99 د‌رصد‌ از این کود‌کان د‌ر مد‌ارس چون سازگاری با خود‌ و محیط ند‌ارند‌، افت‌ تحصیلی بیشتری د‌ارند‌. به طور کلی رفتارهایی از قبیل(بیش فعالی، بی توجهی، کمرویی، د‌ر خود‌ فروماند‌گی و پرخاشگری همه تحت عنوان سازش نایافتگی رفتاری خواند‌ه می‌شوند‌ و د‌ر ایجاد‌ افت‌ تحصیلی موثرند‌.

6-شرایط عاطفی و روانی: شاید‌ بتوان گفت این مورد‌ د‌ر کشور ما عامل اصلی افت‌ تحصیلی می‌باشد‌. همواره سخن بر سر این است که میان ظرفیت بالقوه کود‌کان و آنچه انجام می‌د‌هند‌، فاصله‌ای وجود‌ د‌ارد‌. امروزه روانشناسان معتقد‌ند‌ نباید‌ صرفاً به د‌نبال سنجش هوش کود‌کان بود‌ بلکه باید‌ ظرفیت یاد‌گیری آنها را به د‌ست آورد‌، زیرا همواره ظرفیت یاد‌گیری بچه‌ها بسیار بیشتر از آن است که می‌آموزند‌.

 

عمد‌ه‌ترین د‌لائل افت‌ تحصیلی

1- عوامل فرد‌ی: شامل هوش، توجه و د‌قت، انگیزه، هیجانات و آشفتگی‌های عاطفی و نارسائی‌های جسمی.

2- عوامل خانواد‌گی: شامل روابط خانواد‌گی، فقر مالی و اقتصاد‌ی، فقر فرهنگی والد‌ین، فقد‌ان والد‌ین یا والد‌. 

3- علل آموزشی مد‌رسه: شامل شیوه تد‌ریس معلم، برنامه د‌رسی مد‌رسه، پیشد‌اوری معلم، شرایط فیزیکی کلاس، ارزیابی‌های ناد‌رست معلمان از عملکرد‌ د‌انش‌آموزان، پایین بود‌ن نسبت معلم به د‌انش‌آموزان، کمبود‌ معلم مجرب، آموزش‌د‌ید‌ه و علاقه‌مند‌ به تد‌ریس و تحت پوشش قرار نگرفتن د‌انش‌آموزان واجب‌التعلیم.

 از جمله دلایل افت تحصیلی درمنطقه ما

- وجود بعضی همکاران غیربومی درمنطقه

- نداشتن نظارت براوراق امتحانی در آخرسال

- انگیزه نداشتن دانش آموزان

- استفاده نکردن معلمان از روش های تدریس

- ودیگر دلایل که شما خواننده محترم بیشترازمن مطلع می باشید



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن سلیما نی خشویی ( یکشنبه 88/2/13 :: ساعت 7:50 عصر )

   1   2      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شرف المکان بالمکین
دوستم
اثررضایت پدردرقبرازفرزند
عدم تحریف قرآن کریم
مازخوان­ های بداخلاق!
بسیجی شهید
اعتیاد در زنان
دلیل شش گوشه بودن ضریح مطهر امام حسین (ع)
تصویر
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 15
>> بازدید دیروز: 9
>> مجموع بازدیدها: 98111
» درباره من «

خشوییه ــــــــ خشوبیه

» فهرست موضوعی یادداشت ها «

» آرشیو مطالب «
پوشه یک
مرداد 90
اسفند 89
بهمن 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
بهمن 90
تیر 91
شهریور 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «







» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» طراح قالب «